[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend

[column] De marketing van de slaap, alles behalve slaapverwekkend
  • Algemeen
  • 23 okt 2025 @ 11:27
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

Ik lig wakker, het is 2.00 in het holst zoals dat heet. Ik pieker, woel, sta op, ga weer liggen en val dan toch in slaap en droom dat ik niet kan slapen. Er was een tijd dat slapen gewoon… slapen was. Acht uur horizontaal liggen, dekentje over je heen, klaar. Geen app, geen grafiek, geen 'sleep optimization plan'. Gewoon dichtdoen en hopen dat je niet over je to-dolijst droomt.

Maar dat was vóór de marketeer zijn tanden zette in het laatste onbenutte dagdeel: de nacht. Slaap is niet langer rust, het is een merkbelofte. Een lifestyle. Een premium experience met KPIs. Volgens recente cijfers van MarketDataForecast is de Europese 'sleep aids'-markt inmiddels goed voor ruim 17 miljard dollar, en groeit die richting 30 miljard in 2033. De matrasmarkt alleen al tikt door naar 17,5 miljard. Kortom: terwijl jij slaapt, draait de economie overuren. En jij weet: waar geld stroomt, daar stroomt ook marketingbudget.

We zijn in twintig jaar gegaan van 'ik heb geslapen' naar 'ik heb 86% deep sleep gehaald'. Merken als Casper verkopen geen matrassen, maar 'de kunst van slapen'. Eight Sleep verkoopt geen bed, maar een 'thermoregulated performance platform'. En Apple verkoopt met een glimlach jouw REM-cyclus terug aan jou, in grafiekvorm.

De logica is even briljant als cynisch: Eerst creëren we het probleem (druk, stress, blauw licht), dan verkopen we de oplossing (app, matras, aromadiffuser, podcast). Slaap is zon beetje het enige natuurlijke proces dat we eerst hebben verstoord, om het vervolgens als abonnement terug te verhuren.

'Invest in your night,' fluisteren de reclames, met de zwoele toon van een mindfulnesscoach die stiekem in sales werkt. En eerlijk: het werkt. Want niets triggert conversie zo goed als de angst om iets tekort te komen. zelfs als dat rust is.

De nieuwe marketinglogica: angst + meetbaarheid = omzet. We slapen slecht, we meten dat we slecht slapen, we liggen wakker van het feit dat we slecht slapen en dan kopen we iets om beter te slapen. Een perfecte funnel.

Zelfs buiten de slaapkamer profiteert men mee. Koffiemerken verkopen zich als 'de perfecte start na een herstellende nacht'. Automerken adverteren met stoelen 'waar je bijna in in slaap valt, als je niet zou rijden.' En techbedrijven, ooit de vijand van onze rust, bieden nu 'nachtmodi' aan, alsof een blauwfilter al onze levensvragen dempt.

De ironie: wij marketeers zijn er zelf ook ingetrapt. Overdag jagen we consumenten op met prikkels, activaties en 'limited offers'. s Nachts verkopen we ze kalmte in de vorm van een app of matras. We hebben rust tot premium service verheven en stilte tot businessmodel gemaakt.

En misschien, héél misschien, is dat wel onze mooiste creatie ooit: een product dat verkoopt terwijl de consument letterlijk ligt te slapen.

Dat is pas return on investment.

 

Peter de Boer is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken